Ольга Нос

фахівчиня ДП Prozorro

Помилки або неякісне виконання замовником своєї роботи позначаються на найціннішому – здоров’ї дітей


Як гарантувати якісний товар під час закупівель на Prozorro, особливо, якщо йдеться про дитяче харчування?

Для цього потрібно якомога більш якісно виписувати вимоги до товару, що купується (не детально, а саме якісно – про це див. нижче). Чим краще та якісніше замовник виписує вимоги до продукту, тим якісніший товар він закуповує. Це найголовніше.

 

Якщо ж йому поставили неякісний товар, то в першу чергу проблема саме в тому, що замовник неякісно описав вимоги до товару, а не у його низькій ціні. Адже учасники торгів постачають саме те, що вимагає замовник на тендері.

 

Які ще варіанти є у замовника, щоб гарантувати якісну закупівлю харчування? Загалом їх три.

 

1. Правильно виписувати вимоги до товару на етапі закупівель (про це вже згадали вище, тут пояснюємо більш детально)

 

Коли замовники оголошують закупівлю, вони обов’язково описують технічні характеристики товарів або послуг, які планують купити. Важливо, що для уникнення дискримінації бізнесу на торгах вони не можуть зазначати конкретну назву товару (наприклад, тушки курячі «Наша ряба»). Замість цього вони мають описати характеристики цього товару, вимоги до нього.

 

Звичайно, якщо замовник не зазначив у своїй тендерній документації норми, яким має відповідати продукт, він отримає товар низької якості. Але причина буде не в низькій ціні, а в тому, що замовник не описав якісно вимоги до товару.

 

Приклад якісних вимог до товару: Тушка куряча, охолоджена першої категорії, має відповідати ДСТУ 3143:2013.

 

Важливо! Замовник має право і повинен вимагати у постачальника надати документ, який підтверджує відповідність товару зазначеним нормам.

 

Норми ДСТУ 3143:2013, зокрема, містять наступні характеристики товару (на прикладі м’яса птиці):

 

2. Потрібно контролювати виконання договору

Коли закупівля вже відбулася, настає етап виконання договору. На цьому етапі важливими є 2 речі:

✔ зміст договору;

✔ справжній, а не формальний контроль при прийманні товару.

Договір

У договорі замовник обов’язково має зазначити порядок приймання товару та передбачити не тільки заміну неякісного товару, а й штрафні санкції з чітким механізмом їх застосування у випадку, якщо товар не поставлений, якщо поставлений неналежної якості, якщо поставлений невчасно і т.д.

Контроль при прийманні товару

У нових стандартах харчування та у нормах організації харчування у закладах освіти чітко описаний механізм контролю товару та бракераж продуктів та готових страв. Детальніше, як проводити бракераж – у постанові КМУ від 21 квітня.

 

Тож важливо, щоб контроль товару при прийманні дійсно виконували. На жаль, часто це має формальний характер в Україні. Тому навіть при якісних тендерних вимогах постачальники постачають неякісний товар.

 

3. Бракераж готових страв

Мусимо визнати, що навіть якщо у вас ідеальний договір, гарні технічні вимоги та відповідальне приймання товару, то є ще кухня й умови зберігання продуктів у закладі освіти. Механізм контролю якості готових страв чітко описаний у нормативах, які стосуються організації харчування у закладах освіти. Важливо його виконувати.

 

Отже, помилки або неякісне виконання замовником своєї роботи на будь-якому з цих етапів призводить до постачання неякісного товару/послуги, а це позначається на самому цінному – здоров’ї дітей.

 

Діліться в коментарях або приватних повідомленнях власним досвідом — найцікавіше ми опублікуємо тут та у професійній спільноті освітян в ФБ

 

Більше історій та блогів читайте в публікаціях нашого онлайн-ресурсу Освіта.Коментують експерти, який створено  в рамках DECIDE, що впроваджується ГО DOCCU та PH Zurich за підтримки Швейцарії.

 

#madewithswitzerland

Підписуйтесь на наш інформаційний дайджест!