Ірина Грекова

заступниця голови Солонянської ОТГ Дніпропетровської області

Моя порада колегам, які створюють відділи освіти? Візьміть у штат юриста!


Як створити «з нуля» відділ освіти в територіальній громаді? Досвід Солонянської ОТГ

Солонянська ОТГ Дніпропетровської області — одна з перших в Україні. Вона існує з 2016 року. Тоді до селища приєдналося три сільські ради, а в січні 2020 року — ще шість. У наступному році кількість сіл, що входять до Солонянської ОТГ, зросте з 18 до 51. 

Відділ освіти у громаді ми створювали “з нуля”. Спершу він називався соціально-гуманітарним, і хоч освіта була головним напрямком роботи, спеціалісти відділу займалися також культурою, спортом і молодіжною політикою.

Але чим далі ми працювали ці перші два роки, тим більше розуміли, що розпорошуватися складно. Треба фокусуватися на одному напрямку. Тому у 2018 році цей структурний підрозділ виконавчого комітету все ж таки назвали відділом освіти та зробили окремою юридичною особою. А обов’язки, що не стосувалися безпосередньо освітнього процесу, передали іншим чиновникам.

Сьогодні “ядро” відділу — це п’ятеро людей. Особисто я — керівник і загальний координатор – і чотири спеціалісти. Усі мають великий досвід роботи в освіті.

Ось яка інфраструктура в нашому розпорядженні: 

✔ Сім шкіл. Одна з них опорна, майже на тисячу учнів. Лише там залишили 10-11-ті класи, інші школи навчають по дев’ятий клас.

✔ Шість дитячих садочків.

✔ Шість шкільних автобусів.

✔ Дитячо-юнацька спортивна школа.

✔ Центр дитячої та юнацької творчості.

✔ Інклюзивно-ресурсний центр.

✔ Центр професійного розвитку педагогічних працівників (створили його у вересні 2020 р.).

Обов’язки між чотирма спеціалістами розподілили так: 

✔ Один координує роботу шкіл.

✔ Другий — роботу дошкільних закладів. 

✔ Третій займається усім, що стосується господарської частини, підготовки шкіл до нового навчального року, співпраці з Держпродспоживслужбою, ДСНС та іншими. Він також опікується автобусним парком і підвозом дітей до шкіл — такий собі «генеральний завгосп».

✔ Четвертий спеціаліст координує позашкілля, роботу ДЮСШ і центру дитячої та юнацької творчості.

До такої структури прийшли не відразу. У 2016 році ми починали з двох штатних працівників, включно з керівником. 

Коли відділ став самостійною юридичною особою, до нього додалася ще велика бухгалтерія: 11 фахівців, серед них — економіст і спеціаліст із публічних закупівель. Вони централізовано обслуговують усі навчальні заклади громади, тому що фінансово автономних в територіальних громадах немає. 

Отже, з 2018 року ми стали самостійними розпорядниками коштів — звичайно, нижчого рівня, але ті ж субвенції надходять уже безпосередньо нам, і розподілом грошей керуємо також ми.

Зараз відділ освіти Солонянської ОТГ складається з 16 людей. Вони працюють у приміщенні селищної ради і займають шість кімнат. Але штат скоро буде розширюватися. До громади додаються нові села, а отже — нові навчальні заклади. Формально вони приєднаються з січня 2021 року, а фактично — вже приєднані. Це ще плюс десять шкіл і вісім садочків. Скільки їх залишиться після оптимізації мережі, зараз важко сказати, але роботи точно побільшає. 

Ми вже обговорили із селищним головою збільшення штату на п’ять працівників. Нам потрібні ще два бухгалтери та один економіст. Плануємо також узяти двох помічників нашому завідувачу господарчої частини. 

Яку пораду з власного досвіду я можу дати колегам-освітянам, які займатимуться створенням своїх відділів? Візьміть у штат юриста! Серед моїх підлеглих такий фахівець з’явився майже випадково. І, повірте, його цінність виявилася величезною!

У нас з’явилася вакансія спеціаліста, що завідує позашкіллям. Оголосили конкурс. У ньому, серед інших, взяв участь молодий чоловік не з педагогічною, а з юридичною освітою. І саме він найкраще виконав тестове завдання. Окрім роботи зі статистичної звітності він одразу взяв на себе аналіз документації на відповідність законодавству і багато інших питань, де потрібна юридична компетентність. Це дуже допомагає. А згодом він навіть зміг більше сфокусуватися саме на цьому напрямі, бо ми зробили Центр дитячої та юнацької творчості та ДЮСШ самостійними юридичними особами, їх керівники стали більш автономними і почали самостійно займатися координацією роботи своїх закладів.

Діліться в коментарях або приватних повідомленнях власним досвідом — найцікавіше ми опублікуємо тут та у професійній спільноті освітян в ФБ 

 

Більше історій та блогів читайте в публікаціях нашого онлайн-ресурсу Освіта.Коментують експерти, який створено  в рамках DECIDE, що впроваджується ГО DOCCU та PH Zurich за підтримки Швейцарії

 

#madewithswitzerland

Підписуйтесь на наш інформаційний дайджест!